James May : o digitální době

 

Large Image2 300x168 James May : o digitální době

V budoucnu, nebude už něco jako soukromí. Digitální doba se o to postará.

V minulosti – popravdě řečeno, v mé minulosti – bylo získávání a šíření jakýchkoli informací pracné a pomalé. Dokonce až tak, že se nešlo vším zabývat, dokud to nebylo něco, co by mohlo být přímo jako dělané pro nás.

Může to být i pouhý rozmar, ten byl však přijat velmi snadno a rychle. Proto si můžete vyhledat neobvyklou pornografii s exotickým nádechem, nebo jako nedávno já, i některé fotografie anglických diesel/elektrických lokomotiv z padesátých let. Také i aranžování květin, nebo dostat povznášející drogy, je to jako nic. To všechno tam někde je, a většina šestiletých dětí to snadno najde za vás.

K získání informací bylo dříve nutné se vystavit riziku a připojit se k nechutné nebo vyloženě trapné organizaci – myslím samozřejmě lokomotivy – ale teď je vše volně dostupné z pohodlí domova. Takže asi stojí za to se na to podívat.

Problémem je, že Google a vláda – údajně – ví přesně, co hledáte. Ví naprosto o všem včetně toho. kam jste se všude dívali a může si vytvořit velmi dobrý obraz o tom, na co se můžete příště podívat. Mohli by to také odhalit, protože ta samá technologie, která dělá vše tak přístupným, je ta samá, která vás zradí a to bude opravdu průšvih. Nemusíte tohle všechno dělat pro nic.

Záleží, ale na tom? Všichni dobře víme o čem to všechno je. A odhalení, co dělá můj soused na maidenandthedonkey.com mě už těžko může šokovat. Takže v budoucnu už nebude třeba žádné soukromí a to může být škoda. Může to být třeba dobrá věc.

Všichni se podílíme na vymýcení studu. Dříve to byla ambice, ale dnes to je nečinná zábava, Pokud jsi něco vyfotil, v době kdy jsem byl teenager, byla fotka předávána jen fyzicky mezi lidmi a to znamenalo nechat ji vyvolat nebo vytisknout. Nyní je můžete ukázat všem během několika minut z libovolného místa na světe. A to co je skutečné na snímku třídy 55 Deltic (pozn. překl: dieselové lokomotivy z let 1961 – 1962), je také skutečné na zákeřné fotce vystavené zeleniny dědice trůnu.

Je to to samé i s dopisováním. Skandální dopisy se jednou za čas objeví, ale místo nich jsou tu emaily a doslova každý na této planetě si může udělat kopii pompézního stolování své snachy. Dokonce, i když napíší dopis brkem na pergamen, tak ho pak během několika minut naskenují a dají ho na tweet. Každý je takto vybaven, aby se stal součástí dějin, ale je to docela dobrá zábava.

Co z toho plyne pro Top Gear? Tohle je to, co se ve skutečnosti týká i mne. Dnes je velmi těžké vás překvapit, protože všechno co děláme na každém veřejném místě je okamžitě natočeno, vyfoceno, zaznamenaného a pak hned vystaveno na Twitbooku a FaceTube.

Ale z několika hledisek, je to pro nás velmi dobré. „Spoilery“ na YouTube jsou obecně nesouvislé kousky surového záznamu a jen ukazují jak moc se televizní průmysl a umění otáčejí a blázní v nepřímo sledováném televizním programu. „Magie“ v Top Gearu – a to je po nás hodně vyžadováno – je do značné míry závislá na režisérovi, kameramanech, zvukařích, editorech, producentech a všech ostatních v obrovské armádě odborníků v pozadí, kteří jsou nevděčnými otroky dávajícími tři pitomce na obrazovky.

Ale na jak dlouho? Lidí, kteří jsou zapojení u digitalizace je mnoho, je to nová věc. Je ještě hodně toho se naučit a taky se to naučí. Podívejte se na auto samotné: v raných začátcích, bylo jeho udržování a řízení dalším pracovním místem pro profesionální řidiče. Lidé dál kupovali auta, až byl jejich počet nakonec limitován počtem šoférů. Hned poté, chtěl mít auto každý a řízení vozu bylo mnohem pozoruhodnější než jeho vlastnění. Tento přechod trval pouze 50 let nebo tak nějak.

Takto vidím budoucnost, kde už nebude třeba natáčet a editovat Top Gear. To uděláte vy za nás. My jen zajistíme auta za £500 pro cestu do Francie (kde producenti přijdou s několika úkoly), a vy pak odhlasujete vaše záběry, aby byly v příspěvku. Možná i několik verzí toho samého příspěvku.

Je to zvláštní. Už roky mluví lidi o úpadku profesionálních televizních moderátorů a chápu jejich argumenty. Myslím si, ale že v ohrožení jsou spíš filmové štáby.

Ještě chvíli se to nestane, ale jednou přijde den, kdy jsme dělali Top Gear. Bude jen na vás, abyste se s tím vyrovnali.

—————

překlad: Vojtěch Potěšil

zdroj: Oficiální stránky TopGear.com