Clarkson v Lexusu LFA

„Mnoho věcí je špatně, ale stále je to nejlepší auto, které jsem řídil“

LFA1 300x168 Clarkson v Lexusu LFA

Motor V10, v Lexusu LFA, se dostane do červených otáček za 0.6 sekundy. To je tak rychle, že inženýři museli vložit digitální otáčkoměr, protože klasický ručičkový otáčkoměr nevydržel.

LFA2 300x168 Clarkson v Lexusu LFA

Má jedno-spojkovou pádlovou převodovku. Změna převodů je pomalá a divoká. Ale pokaždé, když se přeřadí, tak to s vámi cukne dozadu jako když dostanete palicí. A to dává řidiči pocit, že opravdu jede v závodním voze. Tvar auta může vypadat obyčejně, ale je zde neobyčejná aerodynamika. Jak jsem již zjistil ve Willow Springs v Californii. Čím rychleji jedete, tím větší máte přilnavost.

LFA9 300x168 Clarkson v Lexusu LFA

Jsou zde zvukové trubice, které přesouvají zvuk motoru rovnou do vozidla. Miluji LFA a hodně. Tak hodně, že jsem ho nedávno označil jako nejlepší auto, které jsem řídil. Samozřejmě, že to vyvolalo posměch u Richarda a Maye. Hlavně kvůli tomu, že auto stojí 359,590 liber. To je pět-krát víc než Nissan GTR, který je dokonce více technický. Je to dokonce více než  Ferrari 458 a a Merc SLS. Tvrdili, že je to hloupá cena.

LFA4 300x168 Clarkson v Lexusu LFA

Ale pletou se. Říkat, že LFA je příliš drahé je jako říkat, že cena za Mona Lisu, která stojí  100 miliard liber, je také velká. Nebo říkat, že nemá smysl kupovat sochu Henryho Mooreoa za 20 milionů liber, když mohu mít za 5 liber krásnou kamenou vydru z obchodu Oxfam. U auta jako je LFA na ceně nezáleží. Vzhledem k tomu, že je to technická dokonalost. Toto auto patří do sběratelské garáže jako ukázka okamžiku. Rozhodně to není auto, které si koupíte a budete v něm pořád jezdit. Pokud tak učinítě, může se stát, že čas od času vám bude připadat otravný.

LFA5 300x168 Clarkson v Lexusu LFA

Protože všechny tyto skvělé detaily a pocity byly navrženy inženýrskými psychopaty, tak tam jsou nějaké malé chyby. Jelikož všichni vychovávali svoje hlavy na krátkém výletě do hospody minulý měsíc. BBC News stále čím dál víc radí motoristům, aby zůstali doma a pokud to není opravdu nutné. Ale bylo to nutné. Chtěl jsem oběd. A každopádně, to byl krásný den. Žádné mraky na obloze a na zemi troška sněhu.

LFA6 300x168 Clarkson v Lexusu LFA

Tak jsem vlezl do auta a po 10 minutách, s křečí v krku, proraženou plící a pokroucenými střevy jsem zapnul nešikovný bezpečnostní pás. O 10 minut později jsem překonal kruhový objezd otáčkou o 77°  a konečně jsem byl natočen správným směrem. Ale nikam jsem nejel, protože závodní gumy docela špatně bojují se zmrzlým štěrkem.

LFA7 300x168 Clarkson v Lexusu LFA

A proto jsem rozepnul bezpečnostní pás, vyndal lopaty, plynový hořák a kousek pytloviny.(Tuto větu sem moc nepochopil, tak se nezlobte zda je to hrozně přeložený.) Po 10 minutách jsem se vrátil do auta. Hladový ze všeho toho snažení najít oběd. za dalších 10 minut jsem opět zapnul bezpečnostní pás. A byl jsem pryč. Chtěl jsem uhasit svoji žízeň a tak jsem šáhl do přihrádky u dveří pro šumivé tablety a dal si velký lok. Nebyl tam držák na nápoje. Ale to nebyl konec světa, protože Lexus má palivovou nádrž přesně o 7% menší než májí zásobník benzínu zapalovače Zippo.

LFA8 300x168 Clarkson v Lexusu LFA

A proto jsem jel na čerpací stanici, rozepnul pás, vyhodil jsem plný nápoj do koše a natankoval jsem 0.3 litrů V-Power. Sedl jsem si a po další 10 minutové přestávce, během které jsem si zapínal bezpečnostní pás jsem opět vyrazil.

LFA3 300x168 Clarkson v Lexusu LFA

Abych nemyslel na problémy, tak jsem si naladil stanici Marka Levinsona a vybral DAB (Digitální audio vysílání). Které nefungovalo. A pak byl čas na další benzín.

LFA10 300x168 Clarkson v Lexusu LFA

Také by jste mohli toužit po více prostoru v zavazadlovém prostoru. Protože nějaký kufr je napasován v prostoru za sedadly. Což znamená, že nevidíte nic ve zpětném zrcátku. Což je také důvod proč jsem nespatřil policejní vozidlo. Po chvilce jsem se vydal na cestu, znovu, s praskáním rádia, řvaním motoru a koly, které sledovaly rýhy, které zanechal sněžný pluh. Nakonec jsem dojel do depa sněžných pluhů. Kde skončí všichni řidiči LFA.

LFA11 300x168 Clarkson v Lexusu LFA

Nakonec jsem dorazil do hospody, kde jsem si dal večeři a trošku se zamyslel na LFA.  S výjimkou V8 Ariel Atom a Caterham R500 nemohu přijít na jiné auto, které by mě dalo takovou práci se dostat, v tak krásný zimní den, do hospody. Pro Willow Springs? Ano! Silnice, která se kroutí do kopců za Palm Springs? Zase Ano! Ale dojet si z Chipping Nortonu do The Kingham Plough pro toust se šneky a houbami. Ne! Ale nebudu měnit názor na toto auto. Stále věřím, že je to nejlepší auto, které jsem řídil.

LFA12 300x168 Clarkson v Lexusu LFA

—————

zdroj: Oficiální stránky TopGear.com