Oficiálně: nové Ferrari LaFerrari

Konečně, plachta byla stržena z nejočekávanějšího nového hyperauta od Ferrari je tady a máme exkluzivní fotky…

Large Image1 300x168 Oficiálně: nové Ferrari LaFerrari

Je odpoledne v Ženevě a předseda Ferrari Luca di Montezemolo právě stáhl plachtu z monumentálního a dlouho očekávaného Ferrari, nového hyperauta Ferrari LaFerrari.

Cože? Ferrari Ferrari? Neno jen LaFerrari? Je to zvláštní. Stejně jako mnoho nádherných italských věcí je název tohoto posledního kusu z Maranella magický, ale nefunguje zrovna v Češtině. Ve skutečnosti, technicky vzato název zrovna nefunguje ani v Italštině. Ale k čertu s tím: je to to, co to je. Limitovaná edice odvozená od silnější 499 je konečným prohlášení společnosti, jejíž vlajkové vozy nebyly nic jiného než milníky v automobilovém vývoji – mám na mysli přeplňovanou 288 GTO z roku 1984, dále z uhlíkových vláken vyrobenou F40 z roku 1987 a z Formule 1 odvozená F50 z roku 1995 s Enzem z 2002.

LaFerrari. Dostaňmě se mu na kloub, tady jsou kousky, které byste si měli zapamatovat: s osazeným motorem uprostřed, který má přímé vstřikování je 6,3-litrový V12 vyvinut z mocného motoru  F12 berlinetta Má dvojspojkovou převodovku s elektromotorem, jehož hlavní řídící jednotka sedí na vršku. 120-ti článková, 60kg těžká lithium-iontová baterie, je velmi dobře osazena pod sedadly v kevlarovém pouzdře včetně vysokonapěťových oranžových vodičů zaizolovaných a generujících napětí. Motor V12 má omezovač v 9250ot/min a dává 790hp, elektromotor přidává ekvivalent 160hp. A to je celkem 950hp v autě, které váží okolo 1300kg (zhruba stejně jako Enzo) Má také drtivých 663Nm točivého momentu.

Výkon? Je intergalaktický, jak byste čekali: 0-100km/h v rámci 3 sekund, 0-200 za méně než 7 sekund. To je šíleně rychlé. LaFerarri snadno porazí líné staré Enzo na okruhu Fiorano – svého času bylo měřítkem úžasné jedinečnosti Ferrari – o celých pět vteřin. Zaznamenává čas kola pod 1min a 20sekund. LaFerrari je pocitově jako nic před ním: elektrický motor zvyšuje točivý moment z nulových otáček, inženýři si neskutečně vyhráli s motorem. Proto je motor stále ve stratosferické červené.

Toto je první Ferrari, které využívá svůj HY-KERS v produkčním autě – vyvinutém chlápky v F1 v Gestione Sportiva – snižuje spotřebu paliva o 40%, zvyšuje výkon V12 o 10%. Umí zachytit kinetickou energii, která je obvykle ztracena při brždění (dokonce s plně využitou ABS). V zatáčkách se baterie nabíjí a pracuje s impozantními 94% energetické účinnosti. Druhý elektrický motor pohání pomocné systémy vozu.

Nepochybujte o tom, že Ferrari má zájem vyrábět „zelená“ auta. Dohoda se nezměnila, stále je hluboce zaměřena na motory V12. „Hybrid je nejlepší cestou ke zvýšení výkonu při současném snížení emisí“ řekl Felisa minulý rok topgearu.com. „Snižujeme velikost přeplňovaných motorů a zavádíme vypínání válců, ale je to ta nejlepší cesta k zachování motorů V12, kterým se Ferrari zavázalo. Snížení hmotnosti vozu nestačí jen ke snížení emisí, musíte pracovat na hnacím ústrojí. To znamená, že hybridní Ferrari není jen o snižování emisí, je to posílení významu našich aut, protože jinak riskujeme ztrátu jejich základního charakteru.

P1 McLaren ve skutečném světě na čistě elektrickou energii ujede 16km, ale timto se ve Ferrari pro LaFerrari neobtěžovali. „Nelibí se nám představa elektrického auta, protože jedna z hlavních charakteristik Ferrari je zvuk motoru“, říká Felista. „Představte si, že auto bude vždy míchat dva zdroje energie ve stejném okamžiku.“ Mějte však na paměti, že McLaren udává o P1 pouhých 200g/km emisí CO2, zatímco LaFerrari má 330g/km. McLaren má 900hp na 950hp LaFerrari. Mluvíme zde o různých druzích kolosálního a zdravého vychloubání.

Je tady i několik dalších informací. Motor V12 pochází z F1. Dodává variabilní geometrii sání, používá olejové čerpadlo, jehož kapacita se liší v závislosti na zatížení g, a má hlavní hřídel s aerodynamicky tvarovaným protizávažím, která jsou o 19 procent lehčí. Kompresní poměr je vysoký 13,5:1 a celkové těžiště bylo sníženo o 35mm, K dispozici má nakloněné boční chladiče.

Pak je tu podvozek. Ferrari obvykle počítalo s hliníkem, je to správný materiál v dosahu, ale je až příliš vzdálen od potravního řetězce Ferrari, proto musí být vyroben z uhlíkových vláken. Není to jen ten starý typ uhlíkových vláken a už vůbec ne s protlačovanou pryskyřicí, (RTM) nebo různé předpjaté částečky, které používají jeho soupeři. Ne. LaFerrari používá 4 různé druhy uhlíkových vláken, všechno je ručně vrstveno před úpravou v GES F1. Hlavní části podvozku jsou z karbonu vyrobená T800, je posílena přesně určeným lepidlem, které se nazývá T800UD. Strukturální části pod nimi používají jiný typ uhlíkových vláken. Ty mají navíc vysokou pevnost v tahu. Dveře jsou vyrobeny z uhlíkových vláken zvaných T1000, které mají vliv na absorbci nečekaných namáhání a používají se v nose kužele F1 Ferrari. Odpružení je použito i v částech podlahy kabiny, jako jsou i sedadla.

Jak Carmelo Faro Lo, víceprezident společnosti Cytec Engineered Materials a partner Ferrari řekl o tomto dobrodružství z uhlíkových vláken TopGear.com. Cílem je použít ten správný druh materiálu, v přesné tloušťce a dle jeho umístění v podvozku a požadavků na výkon. „Hovoříme o technologii, která je nad rámec toho, co se v současné době nachází v letectví a používá se pouze u nejnovějších stíhaček. Ve skutečnosti, se ve Ferrari používá typ uhlíkových vláken, který je v jaderném průmyslu pro výrobu odstředivek, v nichž se obohacuje uran“.

Měne výbušná, ale neméně důležitá zpráva pro fanoušky Ferrari je, že jde o první auto navržené a vyvinuté výhradně vnitropodnikově. Budete marně hledat znaky Pininfariny na této úžasné karoserii. Ferrari zavírá významnou kapitolu v historii své značky. Designový ředitel Flavio Manzoni je v automobilovém průmyslu jedním z velmi výjimečných talentů. Jemu a jeho týmu se opět podařilo vytvořit vůz, který klade vysoký důraz na aerodynamiku a zároveň všechny krásy auta jako formu.

Hodně z aktivních aero prvku LaFerrari – od předních prvků křídel až po zadní zatahovací spoiler – je odvozeno z programu FXX. Karoserie je plná vývodů vzduchu a nasávání, které tlačí vzduch do chlazení nebo ke generování přítlaku v závislosti na rychlosti na silnici a stavu trati. Ve skutečnosti auto funguje ve dvou různých konfiguracích: Vysoký přítlak (HD) nebo nízký přítlak (LD). Takže LaFerrari by mělo být nesmírně rychlé, ale zároveň velmi stabilní a vyvážené. Zatímco to vypadá jako by jeho aerodynamika byla pašována v balíku, které vypadá jako klasický vzpírající se kůň se nepochybně podobá koni Trojskému. Je to opravdu ohromující auto.

Analogie stíhaček je zde trochu opotřebovaná. Má černý kokpit a úžasnou přední masku, Vstoupíte dovnitř nahoru otevíranými dveřmi a zapadnete do sedadla, které padnou řidiči jako oblek, který je spíš součástí podlahy vozu než samostatným prvkem. Vzdálenost brzdových pedálů se vám nastaví a celkový dojem je intenzivnějším díky pohodlí. Tak aby jste zjistili, jaké máte štěstí z vlastnění svého vlastního vozu F1 (Alonzo s Massou zřejmě přiložili ruku k dílu z hlediskana designu LAFerrari)

Zkrátka je fantastické,  vyrobené z uhlíkových vláken a prošpikováno elektronikou (elektronický diferenciál a kontrola stability), které Ferrari povyšují na uměleckou tvorbu od vyvinutí F430 v roce 2004. V LaFerrari je zahrnuto aktivní aero a HY-KERS. Chcete-li příklad, hybridní pohonné ústrojí udržuje V12 ve vysokých otáčkách při projíždění zatážky tak, aby bylo dosaženo maximální výstupní rychlosti. Brzdy jsou od Bremba z uhlíkových vláken,  auto je osazeno magnetickými tlumiči a používá nové Pirelli P Zeroes na míru.

Italská politika může být absolutní bezbožný zmatek a Vatikán je nyní v nepořádku. Naštěstí přední italská automobilka nevykazuje žádné známky, že by končila u LaFerrari. Praštěné jméno opravdu nejlepšího auta.

 

—————

překlad: Vojtěch Potěšil

zdroj: Oficiální stránky TopGear.com


„Vždy odpouštějme svým nepřátelům, nic je nedokáže víc rozzuřit.“ Oscar Wilde